I 1901 ble stasjonen åpnet som stoppested langs den midlertidige banestrekningen Jaren- Raufoss. Bygningen er satt opp i jugendstil og stasjonen hadde eget vanntårn. Stasjonen hadde fra 1919-1920 eget sidespor inn i Raufoss Ammunisjonsfabrikker. Fabrikksporet finnes fortsatt. Stasjonen er nå ubemannet.
Skulle du reise fra Raufoss på Gjøvikbanen til Dokka på Valdresbanen kostet reisen kr 15,50,- Her var det i tillegg skifte av bane på Eina, som var møtepunktet for Gjøvikbanen og Valdresbanen.
Edmonsonsk billett Raufoss – Dokka (Valdresmusea)
Bildegalleri
Raufoss stasjon 1919 (Fotograf: Normann, (c) Mjøsmuseet, R78/47/12)Kristianiatoget har stoppet ved Raufoss 1905(Fotograf:Sundby, (c)Mjøsmuseet, R79/1/5)Raufoss stasjon 1919 (Fotograf: Normann, (c) Mjøsmuseet, R78/47/12)Kong Oscar II på Raufoss stasjon 1904 (Fotograf: ukjent, (c) Mjøsmuseet, R81/60/4)Kong Olav V med NSB til NM i hopp i Lønnberget, Raufoss, 1982 (Fotograf: ukjent, (c) Mjøsmuseet, R99/17/4)Raufoss stasjon (Fotograf: Solfrid Myhre, (c)Arkivnett Oppland)Raufoss stasjon (Fotograf: Solfrid Myhre, (c)Arkivnett Oppland)Raufoss stasjon (Fotograf: Solfrid Myhre, (c)Arkivnett Oppland)Raufoss stasjon (Fotograf: Solfrid Myhre, (c)Arkivnett Oppland)Raufoss stasjon (Fotograf: Solfrid Myhre, (c)Arkivnett Oppland)Raufoss stasjon (Fotograf: Solfrid Myhre, (c)Arkivnett Oppland)Sidespor til fabrikkområdet på Raufoss. Raufoss stasjon (Fotograf: Solfrid Myhre, (c)Arkivnett Oppland)