I løpet av år 1900 ble stasjonen på Gran ferdigstilt med både hovedbygning og uthus, og åpnet i forbindelse med åpningen av Nordbanen fram til Røykenvik. Ekspedisjonsbygningen er tegnet av Paul Armin Due og er oppført i dragestil. Anleggelsen av Gran stasjon beløp seg til kroner 58.736,22. Ekspedisjonsbygningen, eller hovedbygningen, var større enn på nabostasjonene, men med samme stil og konstruksjon. Én viktig forskjell fantes imidlertid – Gran stasjon hadde to venterom, ett for 2. klasse og ett for 3. klasse. Gulvet i venterommet hadde fliser og det var brystpanel på veggene. Stasjonen hadde et godshus på nesten 200 kvadratmeter og en passasjerplattform på 65 lengdemeter, i tillegg til en melkeplattform på 27 meter og lasteplattform på 15 meter. I dag er Gran stasjon ubetjent.
Bildegalleri
![Bilde stasjonsbygning på Gran stasjon](https://www.visarkiv.no/wp-content/uploads/2022/10/gran3.jpg)
![Bilde av stasjonsbygning på Gran stasjon](https://www.visarkiv.no/wp-content/uploads/2022/10/gran.jpg)
![Bilde av bygg på Gran stasjon](https://www.visarkiv.no/wp-content/uploads/2022/10/gran5.jpg)
![Bilde av stasjonsområde på Gran stasjon](https://www.visarkiv.no/wp-content/uploads/2022/10/gran6.jpg)
![Bilde av digital oppslagstavle togtider](https://www.visarkiv.no/wp-content/uploads/2022/10/gran4.jpg)
![Bilde av billettautomat på Gran stasjon](https://www.visarkiv.no/wp-content/uploads/2022/10/gran2.jpg)
![Bilde av stasjonsbygg på Gran stasjon](https://www.visarkiv.no/wp-content/uploads/2022/10/gran7.jpg)
![Bilde med detalj vindu på stasjonsbygning på Gran stasjon](https://www.visarkiv.no/wp-content/uploads/2022/10/gran8.jpg)
Her finner du litteratur og kilder brukt i denne artikkelen.