Hestetrafikk
Hesten har vært brukt som transportmiddel i uminnelige tider. Allerede i slutten av steinalderen ble hesten brukt til å trekke enkle slep i Norge. På vinteren gikk transporten på sleder, mens om sommeren ble hestene lastet med kløv. I innlandet var transporten tung. Det var ski, sleder, kløv, til fots eller ridende. Vogner var det lite av på grunn av dårlig veistandard.
Skysstrafikk
Skysstellet var en ordning i Norge i mange hundre år som omhandlet utleie av hester og kjøreredskap, men også bøndenes plikt til å kjøre personer fra et sted til et annet uten å få betalt for det.
Skysstrafikk i Gudbrandsdalen
Det synte seg tidleg etter rikssamlinga nødvendig å opprette ei transportordning slik at dei som reiste i statens, eller kongens, ærend fekk skyss. Alt Gula- og Frostatingslova baud at bøndene skulle yte kongen skyss, eller som det seinare vart uttrykt, ”gjøre skydsferd til kongens behov”.
Skysstrafikk på Hadeland
På Hadeland var det fra gammelt av én hovedvei; den gamle kongeveien nordover fra Harestua over Kjølvegen til Toten. Noe senere fikk man også en vei sørover mot Jevnaker og til Ringerike.
Skysstrafikk i Land
Det sørligste skysskiftestedet i Land var på Sand. Nordre og Søndre Sand byttet hvert tredje år på å være skysskiftested. I folketellingen fra 1900 kan vi lese at gårdbrukeren Nils Olsen Sand, på Søndre Sand også er Stationsholder. Fra Sand til Hov, som var neste skiftested nordover, var det 14 km.
Skysstrafikk i Valdres
Fra Tomlevoll / Tomle i Land kunne turen til Valdres gå via skysstasjonen i Bruflat, til Bøe og Strande i Nord-Aurdal, Reien i Slidre, og Øylau og Thune i Vang, for så å fortsette over Filefjellet og ut av vårt fylke. Vi har også beretninger om at det har vært skysskiftesteder på andre gårder i Valdres.
Skysstrafikk på Toten, i Gjøvik, Snertingdal og Biri
Når man kom Kjølvegen fra Hadeland over til Toten var Teiterud den første store gården man kom til etter «femmilsskogen».
Hvem er hvem i skysstrafikken?
Forklaring av begrepene skysskafferen, skysskaren og skyssbonden.
Diligencer i Gudbrandsdalen
Diligencen kom til å spele ei vesentleg rolle i sommartrafikken i Gudbrandsdalen, ved sida av vanleg stasjonsskyss og vognmannsskyssen. Alt i 1860 gjekk det diligence i ruta mellom Lillehammer og Elstad i Ringebu.
Kilder og litteratur – Hestetrafikk
Litteratur og kilder brukt i artiklene som omhandler hestetrafikk