Tilbake

Jernbaner – Kladd

Jernbanen fikk stor betydning for utviklingen av Oppland. Da de første toglinjene ble bygget på 1800-tallet, åpnet det opp for nye muligheter i landet. Utstillingen gir et innblikk i hvordan jernbanen formet lokalsamfunnet.

Bilde av damplok på Eina stasjon

Jernbanetrafikk

Den første jernbanestrekningen i Norge, Christiania -Eidsvoll stod ferdig i 1854. Strekningen fikk navnet Hovedbanen og var 68 km lang.

Bilde av jernbanen ved Snøhetta

Dovrebanen

1860-, 70- og 80-åra var for Gudbrandsdalen på mange måtar ei krisetid med nedgang i folketallet. Det viktigaste mottiltaket var å bygge jernbane. 

Bilde tog på Valdresbanen

Valdresbanen

En jernbanelinje til Valdres hadde vært drøftet lenge. Etter mange møter behandlet Stortinget saken i 1899 og den såkalte Odneslinjen ble valgt. 

Bilde av Røykenvik stasjon på åpningsdagen i 1900

Røykenvikbanen

Røykenvikbanen var en syv kilometer lang sidelinje til Gjøvikbanen (Nordbanen), som tok av fra denne ved Jaren stasjon. Sidelinjen ble vedtatt i juli 1896. 

Bilde av Jora bru

Raumabanen

Raumabanen har en lang forhistorie. Allerede i 1874 ble det tegnet aksjer for å bygge jernbanestrekningen, men Stortinget sa nei. Det ble gjort et nytt dorsøk i 1890.

Bilde av byggingen av Roa - Hønefosslinjen

Roa

Roa var opprinnelig en del av Bergensbanen da denne var ferdigbygget i 1909, og var således en del av det store jernbanekompromisset fra 1894.

Bilde av Gjøvik stasjon i 1904

Gjøvikbanen

Gjøvikbanen, eller Nordbanen som den het i begynnelsen, var en av de 6 jernbanestrekningene som ble vedtatt av Stortinget i 1894, og den første som ble åpnet.

Bilde av Skreia stasjon på åpningsdagen i 1902

Skreiabanen

Skreiabanen ble bestemt bygd igjennom kongelig proposisjon av 19. juni 1897, som en sidelinje fra Nordbanen (Kristiania-Gjøvik) til Østre Toten. 

Bilde av Randsfjord stasjon

Randsfjordbanen

Randsfjordbanen var den første jernbanestrekningen som kom til vårt fylke, og den hadde bare én stasjon i Oppland. 

Bilde av gate på Gjøvik i 1932

Rallarviser

Siden viser to rallarviser – en moderne om Valdresbanen og en som ble funnet under rydding av et gårdsarkiv på Toten museum.

Litteratur og kilder

Jernbanetrafikk

Randsfjordbanen og underliggende stasjoner

Roa-Hønefosslinjen og underliggende stasjoner

Røykenvikbanen og underliggende stasjoner

  • Aspenberg, N. C., Børrehaug Hansen, T. & Reisegg, Ø. 2009. Gjøvikbanen. Baneforlaget, Oslo.

Gjøvikbanen (Nordbanen) og underliggende stasjoner

  • Aars, I og B. Karsrud. 2002 Hundre år på sporet. Nye Valdresbanen, Fagernes.
  • Aspenberg, N. C., Børrehaug Hansen, T. & Reisegg, Ø. 2009. Gjøvikbanen. Baneforlaget, Oslo.

Skreiabanen og underliggende stasjoner

  • Aars, I og B. Karsrud. 2002 Hundre år på sporet. Nye Valdresbanen,  Fagernes.
  • Aspenberg, N. C., Børrehaug Hansen, T. & Reisegg, Ø. 2009. Gjøvikbanen. Baneforlaget, Oslo.

Valdresbanen og underliggende stasjoner

  • Aars, I og B. Karsrud. 2002 Hundre år på sporet. Nye Valdresbanen, Fagernes.
  • Aspenberg, N. C., Børrehaug Hansen, T. & Reisegg, Ø. 2009. Gjøvikbanen. Baneforlaget, Oslo.
  • Jakobsen, A. N. 2002 Med nikkel i lasten. Galleberg.
  • Ulsnæs, T. 2002 Jernbaneanlegg og stasjonsby. Valdresbanen og Dokka 1900-1930Boka om Land. Bind 11. Gjøvik.

Dovrebanen og underliggende stasjoner

Raumabanen og underliggende stasjoner

http://forsk.njk.no/stdb/ Stasjonsdatabasen, 01.09.2010.

 NSB baneregion nord. 1995 Raumabanen: jernbaneanlegget Dombås – Åndalsnes: en landskaps- og kulturhistorisk analyse. Trondheim. 

Bjerke, T. og Holom, F. Banedata 2004 : data om infrastrukturen til jernbanen i Norge  Norsk Jernbaneklubb, Oslo.