Tilbake

Båter

Fjorder, innsjøer og fjellvann bandt bygdene sammen lenge før gode veier kom, og båtene fraktet mennesker, dyr og varer mellom bygdene. Her kan du lese om alt fra rutebåter på Randsfjorden og Mjøsa til fjellbåter, seterferger og den ikoniske Skibladner.

Bilde fra Fra Gjøvik brygge

Båttrafikk

Oppland er et langstrakt fylke hvor båttrafikken tidligere hadde en vesentlig rolle i transport av folk, dyr og gods

Bilde av robåt på Einavannet omkring 1910

Rutebåt på Einavannet

Einavannet var lenge en viktig transportåre. Mye av varetransport i tidligere tider tok veien over Einafjorden.

Bilde av Harald Haarfagers ruteoppslag 1911

«Falken» og «Kvikk» i Valdres

Samtidig med Valdresbanen ankom den første fraktebåten, ”Falken”, Strandefjorden og ble satt i fast rutetrafikk i 1906.  

Bilde av Falken på Strandefjorden

Fjellbåtene på Bygdin, Tyin og Gjende

Den første mer eller mindre faste rutetrafikken med motorbåt på fjellvannene i Norge var det Den Norske Turistforening som stod bak. 

Bilde av "Løven", den siste Mjøsjakta, ble hugget opp i Totenvika i 1958

Dampbåter på Mjøsa og Gudbrandsdalen

I 1840 kom den første Mjøs-dampbåten, etter langvarig og iherdig arbeid. Den største æra for dette hadde kjøpmann Ludvig Wiese. 

Bilde av "Mjøsfærgen I" og "Mjøsfærgen II" ved Gjøvik brygge, 1960

Støls- og seterfergene

Det er ikke bare rutebåter som må regnes som samferdselsmidler. Båt- og fergetrafikken som gikk har vært viktige for transportkilder

Bilde av Skibladner ved Gjøvik brygge før 1912

Trafikken på Mjøsa

Mjøsa som ferdselsåre og kommunikasjonsknutepunkt har en lang historie. 

Kilder og litteratur

Rutebåt på Einavannet

  • Bækkelund, B. 1998 «Eina Dampskipselskap». Eina. Totens Bygdebok V. Folk og liv i hus, gard og grend. red. av Svein-Erik Ødegaard, Hilde Larsen Austarheim og Bjørn Bækkelund, s. 220-222. Toten Økomuseum, Kapp.

Fjellbåtene på Bygdin, Tyin og Gjende

  • Opdal, O. 1971 «Ferdsel gjennom Jotunheimen – over Bygdin og Tyin». Tidsskrift for Valdres Historielag 1971. Valdres Historielag, Lomen.
  • Sjurgard, G. 100 år med båt på Gjende. Lokalisert 9.3. 2010 på Verdensveven: http://www.gjende.no/historie.htm

Støls– og seterfergene

  • Hamre, A. 1971 «Ferja i Einangsundet». Tidsskrift for Valdres Historielag 1971. Valdres Historielag, Lomen.

”Falken” og ”Kvikk” – to motorbåter i Valdres

  • Jahnsen, J. B. 1975 «Rutebåttrafikken på Strandefjorden og Slidrefjorden». Tidsskrift for Valdres Historielag 1975. Valdres Historielag, Lomen.

Båttrafikk på Randsfjorden

  • Amundsen, R. 1980 «Båttrafikken på Randsfjorden. Historisk utvikling». Årbok for Hadeland 1980. Årbokutvalget, Brandbu.
  • Eikeseth, K. R. 2008 Samferdselsrevolusjon og Kraftforsyning. Hadeland Bygdebok V. Randsfjordmuseene as, Jaren.
  • Engnæs, R. 2006 «Randsfjordferja».  Årbok for Hadeland 2006. Årbokutvalget, Brandbu.
  • Opperud, R. 2007 «Dampskipsbryggene i Land». Landingen 2007. Randsfjordmuseene as, Dokka.
  • Randsfjordferga. Lokalisert 9. 3. 2010 påp Verdensveven: www.randsfjordferga.no
  • Stenersen, H. 1983 Dampskipsfarten på Randsfjorden. Brandbu.

Mjøsajaktene

  • Berg, A. J. og Nordsveen, A. M. 1996 Damp- og motorbåter på Mjøsa. Mjøssamlingene, Minnesund. 

Trafikken på Mjøsa – flere tusen års historie

  • Berg, A. J. og Nordsveen, A. M. 1996 Damp- og motorbåter på Mjøsa. Mjøssamlingene, Minnesund. 
  • Nordsveen, A. M. 2007 «De første mjøsdamperne 1840 – 1877». Mjøsmuseets Årbok 2007, Mjøsmuseet, Toten.

Dampbåtar på Mjøsa og i Gudbrandsdalen