Båter
Fjorder, innsjøer og fjellvann bandt bygdene sammen lenge før gode veier kom, og båtene fraktet mennesker, dyr og varer mellom bygdene. Her kan du lese om alt fra rutebåter på Randsfjorden og Mjøsa til fjellbåter, seterferger og den ikoniske Skibladner.

Båttrafikk
Oppland er et langstrakt fylke hvor båttrafikken tidligere hadde en vesentlig rolle i transport av folk, dyr og gods

Rutebåt på Einavannet
Einavannet var lenge en viktig transportåre. Mye av varetransport i tidligere tider tok veien over Einafjorden.

«Falken» og «Kvikk» i Valdres
Samtidig med Valdresbanen ankom den første fraktebåten, ”Falken”, Strandefjorden og ble satt i fast rutetrafikk i 1906.

Fjellbåtene på Bygdin, Tyin og Gjende
Den første mer eller mindre faste rutetrafikken med motorbåt på fjellvannene i Norge var det Den Norske Turistforening som stod bak.

Dampbåter på Mjøsa og Gudbrandsdalen
I 1840 kom den første Mjøs-dampbåten, etter langvarig og iherdig arbeid. Den største æra for dette hadde kjøpmann Ludvig Wiese.

Støls- og seterfergene
Det er ikke bare rutebåter som må regnes som samferdselsmidler. Båt- og fergetrafikken som gikk har vært viktige for transportkilder

Trafikken på Mjøsa
Mjøsa som ferdselsåre og kommunikasjonsknutepunkt har en lang historie.
Kilder og litteratur
- Bækkelund, B. 1998 «Eina Dampskipselskap». Eina. Totens Bygdebok V. Folk og liv i hus, gard og grend. red. av Svein-Erik Ødegaard, Hilde Larsen Austarheim og Bjørn Bækkelund, s. 220-222. Toten Økomuseum, Kapp.
Fjellbåtene på Bygdin, Tyin og Gjende
- Opdal, O. 1971 «Ferdsel gjennom Jotunheimen – over Bygdin og Tyin». Tidsskrift for Valdres Historielag 1971. Valdres Historielag, Lomen.
- Sjurgard, G. 100 år med båt på Gjende. Lokalisert 9.3. 2010 på Verdensveven: http://www.gjende.no/historie.htm
- Hamre, A. 1971 «Ferja i Einangsundet». Tidsskrift for Valdres Historielag 1971. Valdres Historielag, Lomen.
”Falken” og ”Kvikk” – to motorbåter i Valdres
- Jahnsen, J. B. 1975 «Rutebåttrafikken på Strandefjorden og Slidrefjorden». Tidsskrift for Valdres Historielag 1975. Valdres Historielag, Lomen.
- Amundsen, R. 1980 «Båttrafikken på Randsfjorden. Historisk utvikling». Årbok for Hadeland 1980. Årbokutvalget, Brandbu.
- Eikeseth, K. R. 2008 Samferdselsrevolusjon og Kraftforsyning. Hadeland Bygdebok V. Randsfjordmuseene as, Jaren.
- Engnæs, R. 2006 «Randsfjordferja». Årbok for Hadeland 2006. Årbokutvalget, Brandbu.
- Opperud, R. 2007 «Dampskipsbryggene i Land». Landingen 2007. Randsfjordmuseene as, Dokka.
- Randsfjordferga. Lokalisert 9. 3. 2010 påp Verdensveven: www.randsfjordferga.no
- Stenersen, H. 1983 Dampskipsfarten på Randsfjorden. Brandbu.
- Berg, A. J. og Nordsveen, A. M. 1996 Damp- og motorbåter på Mjøsa. Mjøssamlingene, Minnesund.
Trafikken på Mjøsa – flere tusen års historie
- Berg, A. J. og Nordsveen, A. M. 1996 Damp- og motorbåter på Mjøsa. Mjøssamlingene, Minnesund.
- Nordsveen, A. M. 2007 «De første mjøsdamperne 1840 – 1877». Mjøsmuseets Årbok 2007, Mjøsmuseet, Toten.