Tilbake

Luftfart

Samferdselen i Oppland har ikke tradisjonelt vært dominert av flytrafikken, selv om fylkets store avstander og kronglete ferdselsårer kunne ha talt til fordel for nettopp flytrafikken som utslagsgivende for kommunikasjonen i fylket. Oppland har derimot et aktivt småfly/seilfly miljø med egne flyplasser i flere regioner.

Bilde av fly på Fagernes Lufthavn

Flytrafikk

Samferdselen i Oppland har ikke tradisjonelt vært dominert av flytrafikken, selv om fylkets store avstander og kronglete ferdselsårer kunne ha talt til fordel for nettopp flytrafikken som utslagsgivende for kommunikasjonen i fylket.

Bilde av avgangshallen på Fagernes Lufthavn

Fagernes lufthavn, Leirin

Fagernes lufthavn, Leirin, ble åpnet 31. oktober 1987, etter mer enn 10 år med planlegging og bygging. Lufthavnen er lokalisert 190 km fra Oslo.

Bilde av kart over plasseriingen av Fagernes Lufthavn

Småflyplassene i Vest-Oppland og Valdres

Miljøet for småfly, mikrofly og seilfly er stort i Vest-Oppland, med fire flyklubber: Seilflyklubben Mjøsa, Gjøvik og Toten Flyklubb, Land Flyklubb og Valdres Flyklubb.

Bilde av et fly på et jorde på Lillehammer

Flytrafikk i Gudbrandsdalen

Første gongen det landa eit fly på Lillehammer, og truleg også første gongen i Gudbrandsdalen, var da den vidgjetne polfararen Roald Amundsens fly landa på Lysgårdsjordet ovanfor Lillehammer 4. april 1914. 

Kilder og litteratur

Fagernes lufthavn, Leirin

Småflyplassene i Vest-Oppland og Valdres

Flytrafikk i Gudbrandsdalen

http://www.fryaflyplass.no/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=8

Fåberg og Lillehammer 13, s. 66. Thorsrud as, 1993.

Fåberg og Lillehammer 5, s. 123-124. Thorsrud as, 1983.